Stap in de wereld van immersive events: een unieke totaalbeleving van begin tot einde.

Denk jij ook meteen aan straffe schermen en flitsende technologieën bij het woord immersive? Immersive events mogen niet verward worden met immersive experiences, die tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten. Bij een immersive event creëer je als organisator een totaalbeleving en dompel je jouw publiek volledig onder in de sfeer van het evenement. Hoe speel je dat nu klaar zonder je blauw te betalen? Wat kan je daar bovendien uithalen? Onderstaande video vertelt je er wat meer over met concrete voorbeelden uit onze jubileumvent van 30 jaar Sylvester.

preparation is key

Het voorbereiden van een immersive event begint met een duidelijke visie en heldere doelstellingen van het evenement. Is het informatief, entertainment of een combinatie van beide? Op basis daarvan bepaal je vervolgens de gewenste sfeer, selecteer je de juiste locatie, sprekers of animatie én ontwikkel je boeiende content zodat je publiek mee is en blijft doorheen het evenement.

van een event naar een Event journey

Het creëren van sterke anticipatie rondom jouw evenement is van uiterst belang voor de totaalbeleving van je deelnemers. Of het nu een intern of extern evenement is, de eerste communicatie naar je publiek zet meteen de toon voor de beleving van je evenement. In aanloop naar je evenement kan je bovendien teasers en sneak peeks uitsturen met wat deelnemers kunnen verwachten of zelfs doelgerichte marketingcampagnes opzetten om een groter publiek aan te trekken. Ook de communicatie na het evenement mag niet over het hoofd gezien worden in het hele traject. Je wil namelijk dat je publiek aan je terugdenkt of volgende keer opnieuw een toegangsticket wil bemachtigen.

een feest voor al je zintuigen

Tijdens het evenement is het van essentieel belang om de deelnemers volledig onder te dompelen in de beoogde sfeer. Dit bereik je niet alleen door sterk in te zetten op de inhoudelijke aspecten, zoals inspirerende presentaties en boeiende talks, maar ook op de algemene beleving. Denk daarbij aan de inrichting van de locatie, de catering en eventuele interactieve elementen die de deelnemers actief betrekken. Probeer al de zintuigen van je doelpubliek te prikkelen.

Vasthouden van de event-momentum

De ervaring eindigt uiteraard niet zodra je immersive event afgelopen is. Na afloop is het minstens zo belangrijk om de opgebouwde energie en verbinding vast te houden. Dit kan doen door samenvattingen, opnames van de presentaties en hoogtepunten van het evenement te delen, jouw deelnemers en sprekers te bedanken en door mogelijkheden voor verdere interactie en betrokkenheid aan te bieden. Als het zo even kan, ga nét dat stapje verder om een wauw-factor te creëren en een blijvende indruk achter te laten. En nee, dat hoeft niet veel geld te kosten. Met een persoonlijke touch of creatieve copy kom je al ver.

What’s in it for me?

Uiteraard begrijpen we deze vraag want hoewel je een evenement zo duur maakt als je zelf wil, hangt er toch een prijskaartje aan vast. De Return on Investment (ROI) van een immersive event kan op verschillende manieren worden gemeten, afhankelijk van de doelstellingen van het evenement. Directe financiële resultaten, zoals ticketverkoop en sponsorinkomsten, zijn misschien niet meteen van toepassing op je eigen event. Maar je kan de ROI ook bepalen aan de hand van de impact op jouw bedrijfsimago, klantloyaliteit, leadgeneratie en het betrokkenheidspercentage van deelnemers.

Een ander voordeel van een immersive event is de overvloed aan content die tijdens het evenement wordt gecreëerd wanneer je kiest voor een professionele video-opname. Deze content kan opgesplitst worden en in verschillende formats worden hergebruikt, bijvoorbeeld voor marketingcampagnes, op sociale media, of als blog op jouw website.

Klaar voor jouw eigen immersive event?

Sta jij te popelen om jouw eigen immersive event te organiseren na het lezen van deze blogpost? Wij zijn er alvast helemaal klaar voor om samen met jou een unieke, op maat gemaakte ervaring te creëren die alle verwachtingen overtreft. Laat van je horen en ontdek hoe we samen van jouw evenement een onvergetelijk immersive event kunnen maken.


Over Bart:

Bart Fagard is Head of Sales bij Sylvester.

” A goal without a plan is just a wish.”